Controlfreaks - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu Controlfreaks - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu

Controlfreaks

Door: Pim Bokhove

Blijf op de hoogte en volg Pim

21 Januari 2016 | Zweden, Gotenburg

Hej från Sverige!

Als ze je in Zweden welkom heten, dan doen ze dat niet graag af met een lullige speech van tien minuten waar een hoge pief van de universiteit wat zinnetjes door een microfoon bralt. Liever organiseren ze drie bijeenkomsten, die ze bestempelen met drie verschillende naampjes. Maandag hadden we een 'Faculty welcome', alvorens we een twee uur durende welkomstreceptie hadden in het hoofdgebouw van de universiteit. Dinsdag stond ook nog een 'fair' op de programma, waarna we opnieuw geacht werden te luisteren naar een verhaal over verzekeringen, alarmnummers, universiteitspassen en wat nog wel niet meer?

Tot zover het Nederlandse gezanik. Ze bedoelen het goed, maar onthouden doe ik het toch niet allemaal.

In de aanstaande vijf maanden ga ik vier vakken volgen. Stuk voor stuk en één voor één. Dinsdag had ik mijn eerste les van het vak 'Global Studies: Key Concepts'. Met gladde zolen, omringd door een nog dikker geworden pak sneeuw, trokken we van de campus naar school. Mede door niet-rijdende bussen en een onvindbaar klaslokaal kwamen we nog te laat ook. Iedere week volgen we drie lessen, meestal gegeven tussen 13:15 en 15:00.

Dinsdagavond liet ik voor het eerst een Zweeds biertje door m'n keel glijden in de "Ölstugan" ('het bierschuurtje') met wat mensen uit Olofshöjd. Woensdag hadden we een meeting met ons buddygroepje, waar we drie verschillende kroegen aandeden. Krankzinnig vind ik de gedachte dat ik vijf dagen geleden Nederland verliet en al zoveel nieuwe mensen heb leren kennen. Schotten aan wie je net iets te vaak moet vragen of ze hun zin nog één keer zouden willen herhalen, tot Duitsers aan wie je moet bekennen dat diegene bepaald niet de eerste is die je ontmoet hebt uit het land van onze oosterburen. Maar ook met mensen uit Bolivia, Italië, India, of België heb ik kennisgemaakt.

Tijdens de meeting ontmoette ik een Zweed, die me tussen de slokken bier door uitlegde waarom het vloeibare goud hier zo duur is. Volgens hem was er een hoop alcoholisme in het verleden, waardoor de Zweedse overheid besloot de prijs van het bier zo fors te laten stijgen dat het bijna onbetaalbaar werd. Inmiddels zijn de dronkenlappen van straat geveegd, maar heeft Zweden de reputatie gehouden om de dure alcohol.

Ik heb nog geen kijkje genomen in 'Systembolaget', de enige instantie in Zweden die alcohol over de toonbank mag laten gaan, maar in de kroeg viel het me nog mee. Voor een normaal biertje betaal je zo'n 38 kronen voor een halve liter, omgerekend zo'n 4,00. Could be worse!

Om 17:00 staat er een 'Speedfika' op het programma, niet te verwarren met een 'speeddate'. 'Fika' kan je vergelijken met het Nederlandse 'koffie drinken', maar dan met een overheerlijke lekkernij als 'kanelbulle' in je rechterhand.

Tot zover!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 18 Jan. 2016
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 4701

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Back to the roots

Landen bezocht: