Hello goodbye - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu Hello goodbye - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu

Hello goodbye

Door: Pim Bokhove

Blijf op de hoogte en volg Pim

18 Januari 2016 | Zweden, Gotenburg

Elf maanden had ik om toe te leven naar het moment dat ik ons kikkerlandje voor vijf maanden achter me zou laten voor Zweden. Gehuld in een t-shirtje en een korte broek, genietend van de Canarische zon, werd ik in februari van het afgelopen jaar op de hoogte gesteld van mijn plaatsing voor Göteborg (jutt-uh-borj). Hoe dichterbij de dag van vertrek kwam, des te meer zin had ik om het vliegtuig in te stappen.

Inmiddels is het maandag 18 januari en heb ik Nederland achter me gelaten. Met een goedgevulde koffer, mede dankzij mijn lieve vrienden, zette ik zaterdagochtend voet aan land. De Universiteit van Göteborg had zaterdag 16 januari als 'arrival day' gebombardeerd, waardoor de meeste Erasmus-studenten deze dag bepakt en bezakt hun tocht naar Scandinavië hadden gemaakt. Doordat mijn vliegtuig zijn vleugels iets later uitsloeg dan gepland, miste ik de bus van 12:00. Gelukkig ging de volgende bus al om 14:30... Al vlot trof ik Lisanne, die hetzelfde probleem had. Onder het genot van een Zweedse cappuccino kwamen we de tijd wel door, alvorens we naar het sleutelafhaalpunt werden we gebracht.

Opvallend vind ik hoe goed alles is geregeld. Van de sleuteluitgifte, tot aan het ophalen van het vliegveld en van die service tot aan de informatiemails die je mailbox binnen blijven stromen.

Mijn kamer is gelegen in Olofshöjd, een studentencomplex dat gelegen is op een steenworpafstand van pretpark Liseberg. Ik heb een eigen badkamertje en deel de keuken met vier of vijf anderen. Mij zul je niet zo snel meer zien in een natgeregende tent van 1 bij 2 op een camping in de Dordogne, maar in Olofshöjd lijkt wel een soort campingsfeer te hangen. Het complex heeft een eigen café, er is een restaurant aanwezig, gratis woonaccessoires haal je bij de freeshop en wassen doe je in de laundry. Je ziet nog net geen mensen die hun weg naar het toiletgebouw trachten te vinden, terwijl ze hun toiletrol klemmen tussen elleboog en oksel.

's Avonds heb ik eerst pasta gegeten met Victoria, een in München wonende studente die ik ontmoette in de freeshop. Daarna heb ik nog een kijkje genomen in café Olof, waar ik nog een tijdje heb doorgebracht met wat Nederlanders, een Duitse, een Belgisch meisje, een Franse en last but not least: een Australiër die Deventer kent.

Zondag ben ik naar Nordstan geweest, een reusachtig winkelcentrum in het hart van Göteborg. Daar heb ik een router aangeschaft, zodat ik ergens nog een beetje verbonden blijf met Holland.

Terug scrollend zie ik dat mijn vingers redelijk over het toetsenbord hebben gedanst om dit eerste verslag in elkaar te knutselen. Ik ga me maar eens klaarmaken, want straks staat de welkomstreceptie op de rol en die wil ik niet aan mijn neus voorbij zien gaan!

Ik zal proberen af en toe wat te plaatsen. Als je het leuk vindt, kan je je ook aanmelden voor de mailinglijst. Dan krijg je een mailtje als ik een update heb geplaatst. ;-)


  • 18 Januari 2016 - 19:26

    Romina :

    Leuk Pim! Veel plezier!

  • 23 Januari 2016 - 08:09

    Anne En Dick (Lobith):

    Wij volgen je met plezier !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 18 Jan. 2016
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 4724

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Back to the roots

Landen bezocht: