Hoog bezoek - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu Hoog bezoek - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Pim Bokhove - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek

Door: Pim Bokhove

Blijf op de hoogte en volg Pim

06 Maart 2016 | Zweden, Gotenburg

Anderhalve maand nadat papa en mama me op Schiphol hadden uitgezwaaid, stond er opeens een Renault met een geel nummerbord voor mijn kamerraam waar zij samen met Edo uitstapten. De familie Bokhove was voor de komende dagen even herenigd!

Hoewel ik maar weinig last heb van heimwee, was het fijn om weer even een paar dagen omringd te worden door familie. Met wat potten pindakaas en betaalbare kartonnen dozen bier geklemd tussen oksel en bovenarm, vonden we onze weg naar mijn kamer. Na overheerlijk ontbeten te hebben met brood van de Appie en Hollandse krentenbollen, doken we de stad in om oude herinneringen op te halen.

Edo vond onderdak op mijn kamer, terwijl mijn ouders bij onze kennissen in Göteborg bleven slapen. Zij spendeerden de avond daar, Edo en ik zochten naar energie om op stap te gaan. Ik besloot hem mee te nemen naar m'n vrienden van hier, die plannen hadden om uit te gaan. Eenmaal daar begonnen onze ogen een beetje op kwart voor drie te staan en lagen we er alsnog ruim op tijd in.

Zondag stapten we de auto in en reden we meer zuidwaarts. Een goed idee van mijn ouders, omdat dat gebieden zijn die ik niet of nauwelijks kan bereiken met het fenomeen dat openbaar vervoer heet. Zo reden we naar een prachtig slot, maakten we een wandeling naar een meertje en reden we traditiegetrouw even naar ons oude huis en de kinderopvang waar ik op vijfjarige leeftijd gedropt was zonder één woord Zweeds te spreken. Met een slakkentempo reden we door onze straat, zoekend naar een goede invalshoek om een glimp op te vangen van ons oude stulpje. Het is alweer twaalf jaar geleden dat we het huis verlieten, maar mooie herinneringen dreven toch weer naar boven bij het zien van de oude buurt.

Aan het bliksembezoek kwam al bijna een einde. Zondagavond gingen we uit eten aan de Kungsportsavenyn, de lange boulevard van Göteborg. Met een mals stukje entrecote konden we de avond wel doorkomen.

Tussen de ochtend en het afscheid met mijn familie door, had ik mijn eerste les van mijn nieuwe vak dat de kort maar krachtige naam 'Culture and Sexuality in Modern Swedish Society: from "the Swedish Sin" to Queer' draagt. De lessen bestaan voornamelijk uit het bekijken van films en het analyseren daarvan.

Papa, mama en Edo zaten inmiddels weer op de boot richting het noorden van Duitsland. Na de tijd van mijn leven gehad te hebben in Lapland en een gezellig weekend met de familie, moest ik de draad weer op zien te pakken met school. Vrijdag besloot ik met Moritz de stad in te gaan om een beetje 'fika' te hebben, alvorens we taco's gingen verorberen bij onze Afterwork-sessie.

Gisteravond gingen we met de groep naar Kårhusfestivalen, het feest van de technische Chalmers University dat je volgens menigeen bezocht moet hebben als je in Zweden studeert. De sfeer was top, de muziek was fijn, alleen ontbrak de grote menigte. Maar onder die menigte, bevond zich wel een oude vriend van me uit Zweden. Jesper om precies te zijn, die me tijdens onze conversatie eigenlijk alleen maar verbouwereerd heeft aan lopen staren. Alsof het niet helemaal tot hem doordrong dat een oude vriend van hem, enigszins tipsy, voor zijn neus stond. We besloten om op een later moment nog eens af te spreken. Maar wat daarvan komt valt nog te bezien.

Slaap lekker voor straks!
Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pim

Actief sinds 18 Jan. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4684

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Back to the roots

Landen bezocht: